Wednesday, September 21, 2011

::Butterffly:: ~14~

Peperiksaan percubaan SPM sudah habis. Lepas raya baru dapat keputusan. Dan bulan November nanti, peperiksaan sebenar pula akan berlangsung.

Danny benar-benar berharap keputusan peperiksaannya cemerlang. Bagi dia, dalam kehidupan, dia telah melalui banyak kekecewaan. Satu benda yang dia harap dia tidak akan kecewa adalah dalam pelajarannya. Dia benar-benar berdoa agar kecemerlangannya dalam pelajaran tetap Allah pinjamkan.

Dia masih ingat lagi, sebulan sebelum dia menduduki PMR, adalah peistiwa yang tak mungkin dia lupakan seumur hidupnya. Dan sebulan sebelum PMR itu juga dia tidak hadir ke sekolah. Dan ramai juga yang menyangka dia tidak akan hadir untuk peperiksaan PMR itu, dan tiada siapa juga yang memaksa dia untuk pergi menduduki peperiksaan. Mereka ingin dia bertenang. Peperiksaan itu boleh sahaja diduduki tahun depan, apabila emosinya telah stabil.

Tapi, dia mempunyai satu keazaman dan spirit yang tiada siapa boleh menjangkakan. Dia hadir, walaupun pada masa itu dia bagaikan mayat hidup. Tubuhnya kehilangan berat badan. Mukanya pucat tidak bermaya. Tapi, dia tetap menduduki peperiksaan. Dan keputusannya sangat cemerlang. Straight A’s. Dia juga agak terkejut dengan keputusannya. Kerana sebulan sebelum PMR itu, dia memang tidak belajar langsung-langsung. Dengan tekanan yang dia hadapi, dengan trauma yang dia alami, dengan kesedihan yang dia tanggungi, membuatkan dia tidak menjangka keputusannya akan secemerlang itu. Dia bersyukur ke hadrat Ilahi. Kerana walaupun telah diberi ujian, dia tetap diberi nikmat oleh Allah.

Ya, dia pernah lemah dahulu. Dia tidak makan. Dia tidak keluar bilik. Dia tidak belajar. Tapi, dia recover dengan cepat. Hanya sebulan itu yang menunjukkan dia lemah dan tidak berdaya. Dan sebenarnya dia masih lagi begitu, Cuma sekarang dia lebih pandai berlakon dan berpura-pura. Kerana dia tahu atuk dan neneknya sangat sedih dan risau akan keadaan dia yang tidak serupa orang itu. Dia tak mahu menyusahkan hati atuk dan neneknya, juga abang-abangnya. Sebab dia tahu, mereka juga menderita dan bersedih. Cuma mereka tak alami penyaksian pembunuhan itu sendiri.
Dan untuk mereka… dia harus kuat. Walaupun dia tahu dia tidak berapa kuat. Tapi, paling kurang dia harus berpura-pura kuat. Dan terus berpura-pura yang tiada apa lagi yang mengganggu pemikirannya.

Danny mengeluh. Dia sangat merindui mamanya. Teramat sangat. Tidak berlalu walaupun lima minit tanpa dia mengingati dan merindui mama. Dia tahu dia patut melepaskan mama pergi dengan tenang. Tetapi… susah. Sukar. Dia tidak boleh melalui satu hari pun tanpa mengharapkan mamanya kembali ke dunia.

Pathetic. I know. Sigh…

Lagu Away From The Sun daripada Nickelback berkumandang daripada mp3 komputernya. Ini adalah antara lagu kegemarannya. Lirik lagu ni memang betul kena dengan dirinya. Away From The Sun. Jauh dari matahari. Jauh dari cahaya. Jauh dari sinar. Jauh dari hidup. Jauh dari semua.

It’s down to this
I’ve got to make this life make sense
Can anyone tell what I’ve done
I miss the life
I miss the colors of the world
Can anyone tell where I am

Ya, aku perlu make this life make sense. Kerana kadangkala aku sendiri ‘lost’ dalam dunia aku. Aku kadangkala tidak tahu apa yang aku buat. Menggembirakan hati orang lain, menyeksa diri sendiri. Dan ya, aku rindukan kehidupan yang warna-warni. Tapi, bila fikir balik. Pernahkah hidup aku penuh dengan warna-warni? Yang aku ingat kehidupan aku penuh dengan warna hitam. Sigh. Can anyone tell where am I?

Cause now again I’ve found myself
So far down, away from the sun
That shines into the darkest place
I’m so far down, away from the sun again
Away from the sun again

Setiap kali aku teringat sejarah silam, aku jatuh dalam kegelapan. Setiap kali aku teringat papa, aku jatuh lagi dalam kegelapan. Setiap kali aku merindui mama, aku jatuh lebih dalam lagi ke dalam kegelapan. Sehingga aku tak nampak lagi di mana matahari mahupun bulan.

I’m over this
I’m tired of living in the dark
Can anyone see me down here
The feeling’s gone
There’s nothing left to lift me up
Back into the world I know

Aku sangat penat. Mental dan pemikiran aku penat. Hati aku penat. Aku ‘hilang’ dalam kegelapan tanpa cahaya ini. Aku ingin keluar. Aku tak mahu terperangkap keseorangan dalam kegelapan. I need someone to help me! But I know, when my mom’s gone. Nobody can see me down here. Dan aku tak mungkin dapat kembali kepada kehidupan aku yang dahulu walaupun aku merayu macam mana sekalipun. There’s nothing left for me.

And now again I’ve found myself
So far down, away from the sun
That shines into the darkest place
I’m so far down, away from the sun
That shines to light the way for me
To find my way back into the arms
That care about the ones like me
I’m so far down, away from the sun again

Aku… sangat jauh. Jauh daripada sinar kebahagiaan itu. Aku tahu matahari itu ada. Aku juga tahu cahaya itu wujud. Tapi… ianya tidak sampai kepada aku. Adakah aku sudah terlalu jauh jatuh ke dalam kegelapan? Terlalu jauh sampai tidak boleh digapai? Adakah sesiapa perasan yang aku telah terlalu jauh? Adakah mana-mana tangan yang sudi untuk menghulurkannya pada aku? Adakah sesiapa yang sudi untuk menolong seseorang seperti aku? Yang hanyut dalam kegelapan dunia sendiri?

It’s down to this
I’ve got to make this life make sense
And now I can’t tell what I’ve done

Macam mana aku ingin beritahu mereka, sedangkan aku sendiri tidak tahu apa yang aku lakukan dan di mana aku berada. Kalaupun aku tahu, pasti mereka tahu kepura-puraan aku. Dan pasti mereka lebih sedih dengan keadaan aku. Eventhough I wish I can tell someone, I know that I can’t. for the sake of all. I have to find my way out by myself. I have to be independat. There’s no one I can depends on except for Allah…

And now again I’ve found myself
So far down, away from the sun
That shines to light the way for me
Cause now again I’ve found myself
So far down, away from the sun
That shines into the darkest place
I’m so far down, away from the sun
That shines to light the way for me
To find my way back into the arms
That care about the ones like me
I’m so far down, away from the sun again
Oh no…
Yeah..
I’m gone…

Half of my soul gone the day that Allah took my mama ‘home’. And I don’t think anyone ever realize it. And I’m glad for that, because I don’t want any sympathy from anyone on this earth. And I’m waiting for my other to go too…

Danny sayang, think straight… ingat Allah. Allah sentiasa ada di sisi. Satu suara berbisik. Danny membuka matanya. Mencari dari mana datangnya suara itu. Kerana suara itu benar-benar seperti suara mama. Am I imagining it?

“Mama?” Danny memandang ke seluruh penjuru bilik. Tiada siapa di situ. Dan dia sedar suara itu tidak didengari dari telinganya. Tapi dari hatinya. Dan mama tidak memanggilnya Danny, mama panggil dirinya adik.

Danny teringat cerita daripada ustazahnya. Yang mengatakan dalam hati kita ini sentiasa ada nasihat yang baik dan buruk. Ada kata-kata yang menyuruh ke arah kebaikan dan keburukan. Dan suara-suara yang menasihati kepada kebaikan adalah malaikat. Dan suara yang menyuruh kepada kejahatan adalah syaitan.

Mungkinkah tadi adalah suara malaikat yang ingin dia sedar bahawa Allah sentiasa berada di sisi? Danny meraup mukanya. Dia beristighfar berulangkali.
Dia memasuki bilik air untuk mengambil wudhuk dan menunaikan solat sunat. Moga sahaja di bulan Ramadan ini membawa seribu keberkatan.

No comments: