Sunday, May 26, 2013

::Butterfly:: ~22~


“Ni asal tetiba kau terpacak kat depan rumah aku, tanpa makluman sekurang-kurang sepuluh minit lebih awal ni? Siap sanggup ambil aku. Tapi, bagus juga. Dah lama aku tak naik Ah Cai ni.”
“Suka hati kau je kan panggil kereta aku Ah Cai. It’s Cayman, dowh.”
“Kau ni, aku panggil caiman salah. Panggil Ah Cai salah. Nak nama gempak je. Cayman.”
“Bukan aku yang bagi nama kereta ni. Dah memang itu nama dia, ngeng.”
“Muahaha. Sabarlah, encik abang. Gurau sikit terus nak ada perisa jeruk.” Farish gelak sambil menjeling lelaki sebelahnya yang sedang memandu. “Kita nak pergi mana ni? Karaoke jom. Aku dah lama tak melalaklah.”
“Aku tak ada moodlah nak karok. Jiwa tengah kacau. Aku nak lepak sambil nak kau buka sesi meluahkan perasaan boleh?”
Ek? Jiwa kacau?” Farish dah buat muka pelik. Terus badannya dipusingkan sedikit menghadap Denniel. “Pertama kali aku dengar kau cakap yang kau jiwa kacau. Jiwa. Kacau.” Farish mengerutkan dahi. “Kau tau tak apa maksud jiwa kacau ni?”
Ngek ngok kau. Kau nak kena hentak kepala kat jalan tar tu ke hape?”
“Dah tu kenyataan yang kau buat, tak pernah masuk dalam kosa kata dan tatabahasa kau.” Farish gelak.
“Aku seriuslah.”
“Aku tak kata kau main-main pun, kawan.” Farish menepuk dua kali bahu Denniel. “Kalau kau nak aku buat sesi kaunseling, Apa lagi, mamaklah.”
“Mamak bising, dowh.”
“Habis kau nak dekat mana? Tepi tasik?” sarkastik.
Hmmm… tasik.” Denniel menggumam sambil mengeluh.
Farish merenung sahabat baik di sebelahnya yang seolah-olah khayal seketika. “Kau ni kena sampuk ke apa, Den?”
Farish memandang sekeliling dia. Padang yang terbentang luas dengan ditemani lampu-lampu. Farish duduk dan mengeluarkan segala keropok, coklat, air dan entah apa-apa yang Si Denniel beli ni, rasa macam membeli-belah untuk stok makanan sebulan pulak. Sebulan tau tak!
“Aku harap mereka-mereka tidak akan membuat anggapan yang kita adalah kaum pengikut nafsu songsang.” Farish melihat semua pasangan-pasangan kekasih yang sedang duduk bercerekarama di tengah padang. Lelaki dan perempuan. Ada juga keluarga yang membawa anak-anak. Aku je dengan Si Denniel ni lelaki berdua. Ish. Na’uzubillah min zalik! Merepek je aku ni fikir benda yang bukan-bukan.
Zap!
Woi! Apa ni? Sakitlah, ngok.” Farish menggosok belakang kepala dia yang dilibas oleh Denniel menggunakan keropok. “Kepala aku ni bayar zakat tau!”
“Yang kau pergi fikir benda bukan-bukan nak buat apa? Aku rasa kau ni kena betulkan skru dalam otak tu haa. Biar center sikit.”
“Hehe. Bertenanglah, kawan. Aku gurau je. Itupun nak libas-libas orang. Kang aku libas kau pakai Nike aku kang, baru tau. Baru beli ni.” Farish menepuk-nepuk kasut sukan Nike yang dipakainya dengan bangga.
Denniel memandang Nike Farish. Arha, Nike. Butterfly.
*pap* Farish memetik jarinya dihadapan muka Denniel. “Kau apehal ni? Tadi khayal. Ni menung. Taulah, jiwa kacau. Tapi jangan buat perangai pelik, boleh tak? Ngeri aku tengok.”
Denniel tersengih sambil menggaru kepalanya yang tak gatal.
“Tapikan… aku mushkil ni. Nak kata kau punya jiwa kacau pasal masalah besar, aku tengok muka kau taklah sekeruh masa kau kena ‘simbah’ dengan aiskrim cair Baskin Robbins.” Akulah kan, kalau teringat peristiwa tu, mestilah nak gelak punya. Hehe. Mati kalau Si Den ni tau. Jadi lauk ikan pirana aku dibuatnya.
“Butterfly.”
Huh? “Wei, apa kau merepek ni?” Farish membuka tin minuman. “Ada ke rama-rama tengah-tengah malam buta cenggini.?”
I mean, her.”
“Cuba kau cakap bagi jelas sikit. Aku ni tak reti bahasa yang seciput-ciput ni.”
“Puteri Ramadhani.”
“Siapa pulokk Puteri…apekenamanya tadi?” Farish menggeleng-gelengkan kepala sambil meneguk air 100 Plus.
“Gadis aiskrim.” Sigh.
Tersedak Farish yang sedang meneguk air minuman itu. Apa kessss??? “Tolong ulang suara.”
Denniel menepuk-nepuk belakang sahabat baiknya itu. “Relax ar kau ni. Yang kau sampai tersedak tu apa halnya? Aku tak sebut benda pelik pun. Adesss, kau ni.”
“Tak pelik kau kata? Ni dah kira spesis luar alam tau?”
Danny menyelak rambutnya kebelakang. “Aku terbaca surat dia tadi.”
“Surat dia? Bila masa kau duduk satu rumah dengan dia?”
“Bila pulak aku duduk satu rumah dengan dia?” Denniel blur.
“Kejap. Apa kata kau cerita dari mula yang kau berahsia sangat dari aku. Tak bagi sikit pun mukadimah. Barulah Doktor Farish boleh merawat. Hmmm… I smell something fishy here.”
Nah itu dia, Encil Farish dah keluar ayat Bahasa Inggeris dia. “Weyh, jangan serius sangat. Aku belum cerita lagi ni.”
“Ok, shoot.” Serius Farish memandang Denniel. Sangat serius untuk mendengar kisah Denniel dan Si Gadis Aiskrim. Ataupun sebenarnya istilah lebih tepat adalah nak menyebok je lebih dan nak interframe masuk kat buku ni banyak-banyak. Muehehehe…

No comments: