Sunday, May 26, 2013

::Butterfly:: ~31~


Selepas subuh, Danny telah bersiap-siap untuk turun kebawah. Sememangnya agak nyenyak tidur malam tadi. Mungkin sebab letih. “Assalamualaikum, Aunty.” Danny menyapa Aunty Yati yang sedang membancuh teh tarik.
“Waalaikumsalam. Awalnya bangun.” Puan Sri Hayati tersenyum memandang Danny.
“Dah biasa.” Danny menjawab sambil tersenyum nipis. Aku tak tipu eh. Memang aku selalu bangun awal. Cuma kalau kat rumah sendiri tu, kalau bukan hari sekolah memang aku takkan turun awal sebab aku lebih suka terperap dalam bilik dan kalau turun terus lunch je sekali.
“Bik, dah boleh hidangkan sarapan.” Puan Sri Hayati berteriak sedikit kepada bibik yang entah kemana pula hilangnya.
Meh, Danny tolong.” Danny mengoffer diri untuk menolong. Kat rumah orang ni Danny. jangan pulak buat perangai The Lazy Loner kat sini. Malu arwah mama nanti. Danny ambil pinggan yang berada didalam almari. Pandainya aku ni, suka jiwa je buka almari dapur orang. Tak apalah aku nak tolong bukan nak mencuri ye.
“Eh, tak apa, neng. Biar saja bibik yang buat. Neng tukan tetamu.” Dengan pantas bibik cuba menghalang Danny dari terus membuat kerja.
“Tak apalah, bik. Biarlah Danny tolong. Bukannya susah pun.” Danny tetap meneruskan kerja. Mengambil pinggan dan dibawa ke meja makan.
“Tak apalah, bik. Biarkan dia. Bik pergi cedok mihun goreng tu, hidangkan.” Puan Sri Hayati menyuruh bibik.
“Ya, Puan Sri.”
“Wah, rajinnya wanita-wanita ayu dalam rumah ni.” Tan Sri Bahrain yang baru menjenguk ke dapur mengusik.
Puan Sri Hayati tergelak. “Mestilah. Kerajinan dan keikhlasan akan mengharmonikan rumah tangga.”
Danny yang sedang menyusun pinggan di meja makan ruang tengah tersenyum sendiri mendengar gurauan pasangan yang bahagia itu. Bahagianya rumah tangga ni sangat harmoni.
 “Danny, tolong panggilkan Denniel turun sarapan boleh? Orang muda ni kuat sikit nak naik turun tangga tiga tingkat ni.” Puan Sri Hayati meminta tolong sambil tersenyum.
Terkaku sekejap pergerakan Danny. Alahai Aunty Yati, dalam banyak-banyak pertolongan, ini adalah pertolongan yang paling susah sekali. Lemah Danny dengar Aunty mninta tolong suruh panggil anak Aunty yang suka perasan tu, Aiya, ngeri seyh nak panggil mamat tu. boleh tak aku buat ala-ala dapat sindrom tak dengar atau tak faham bahasa? Danny memusing badan memandang Aunty Yati. Buat muka ala-ala simpati. Agak-agak Aunty Yati faham tak yang aku ni alergik dengan anak dia?
“Cawan tu biar bibik je letak nanti.” Puan Sri Hayati memandang Danny yang macam serba tak kena gayanya. “Tak payah malu. Denniel tu takkan marah punya kalau panggil makan.”
Danny memandang lantai. Siapa pula takut dia marah. Aku cuma tak nak je. Apalah nasib kena panggil mamat tu. Angguk sajalah Danny. “Okey.” Lemau je aku rasa suara aku ni.
Satu-satu anak tangga, Danny menapak. Bila dah sampai kat depan muka pintu Denniel. Ish, macam tak sanggup je nak ketuk.Haih, cepatnya sampai kat depan muka pintu mamat ni. Nak ketuk ke tak nak?
Sedang Danny berkira-kira nak ketuk ke tak nak. Kusss semangat!!! Danny memegang dada yang tiba-tiba macam nak melompat keluar bila pintu bilik ni tiba-tiba terbuka.
Denniel juga terkejut melihat Danny yang berada di hadapan muka pintunya. “Kenapa?” tanya Denniel pelik tiba-tiba saja Butterfly ni ada kat depan pintu. Nak tanya arah kiblat lagi ke?
Relax Danny relax. “Aunty Yati panggil makan.” Sempat Danny menghadiahkan jelingan sebelum mula untuk menapak ke tangga.
Ek, apa kes jeling kerek semacam tu? “Butterfly.” Denniel memanggil.
Buat-buat tak dengar saja Danny. Confirm dia cuma nak sakitkan hati aku je tu Danny mula menapak turun anak tangga.
Haih, buat-buat tak dengar nampak? Denniel mengikuti Danny untuk turun kebawah. “You ni memang suka pakai baju kurung eh? Sampai dalam rumah pun you pakai baju kurung?”
Kan? Kan? Aku dah cakap ada je dia nak komen itu ini. Buat hati manyak sakit ooo. Gumam Danny dalam hati.
“Kat rumah pun kena pakai tudung ke? Malam tadi pun I tengok you pakai tudung masa I bagi air mineral tu. “ Denniel teruskan bercakap. Saja nak beramah mesra dengan Butterfly ni yang dipanggil gadis aiskrim oleh Farish. Huhu.
Danny menghentikan langkahnya di atas tangga. Dia menoleh kepada Denniel yang sekarang ni sedang berdiri di anak tangga yang sama dengan dia dan sedang juga memandang tepat ke anak matanya. “You ni abang I ke?” serius Danny tanya.
Huh? Ni apa pulak kes tanya soalan budak tadika ni? “Bukan.” Tak apa, aku jawab jugak, getus hati Denniel.
You ni uncle I ke?” tanya Danny lagi.
“Bukan.”
“Kita ni muhrim ke?”
Denniel mula mengerutkan dahinya. “Pun bukan.” Sambil menggelengkan kepalanya.
Danny mengangguk. Pandai pun. “Tau pun bukan. Dah awak tu bukan abang saya, bukan pakcik saya, bukan atuk saya, bukan bapak saya dan confirm bukan suami saya! Maknanya kita ni bukan muhrim! Memanglah saya kena pakai tudung depan awak! Saya kenalah jaga aurat saya depan yang bukan muhrim. Ni…” Danny menunjukkan kedua tapak tangannya kemudian menunjukkan kepada mukanya. “…ni je yang awak dengan orang yang bukan muhrim lain boleh tengok. Seluruh badan wanita adalah aurat kecuali muka dan tapak tangan. Awak ni, takkan pelajaran fekah yang asas ni pun lupa?” fuh, Danny. sejak bila pulak aku guna saya-awak dengan mamat ni? Tak apa aku cuma nak bagi dia pencerahan agung, in case dia lupa batasan aurat antara lelaki dan perempuan.
Denniel terdiam. Tak tau nak kata apa. Dan dia hanya melihat saja bila Danny mula menapak pergi bila dia tidak bersuara apa-apa. Saya-awak, huh? Sound nice. Denniel mengeluh. Tak sangka zaman sekarang ni, masih ada lagi gadis-gadis yang sangat menjaga auratnya dengan baik. Beruntungnya lelaki yang mendapat perempuan-perempuan yang baik.

No comments: