Sunday, May 26, 2013

::Aisyah Untuk Muhammad:: ~4~



Amacam seminar Bahasa Arab tu? Okey?” Diana menegur Aisyah yang baru masuk ke kelas.
Hm?” Aisyah mengeluarkan pencil case dia.
“Seminar tu, okey ke?” Diana tanya lagi. Fatimah dan Zahra juga sudah mengelilingi Aisyah.
Aisyah memandang sahabat-sahabatnya itu.
Uish, korang ni. Sungguh kepochi lah. Korang nampak aku tak?”
Fatimah, Zahra dan Diana mengerutkan dahi mereka. Soalan kanak-kanak tak cukup akal apakah yang ditanya oleh si Aisyah ni?
“Mestilah kitorang nampak. Takkan Aisyah yang tengah cakap ni hantu pulak kan?” Zahra memberi jawapan.
Aisyah memetik jari.
“Hah, jadi confirmlah okey. Kalau tak okey, aku tak pergi sekolah. Dan kalau tak okey, mesti sekarang jasad aku sedang ditimbus dengan tanah masuk ke dalam kubur buat selamanya.”
Diana menjentik tudung di bahagian telinga Aisyah.
“Aduh, weyh, sakitlah!”
“Ha, tau pun sakit. Mengarut je kerjanya. Malaslah kadang-kadang nak cakap dengan kau ni.” Fatimah bangun dari meja Aisyah menuju ke tempat duduknya.
“Entah kau ni. Aku pun nak pergi tempat aku semulalah.” Zahra memeluk tubuhnya sambil tangannya mengetuk-ngetuk lengannya.
“Ha, baguslah korang boleh duduk kat tempat masing-masing. Aku ni ha stuck kat sini sebelah budak tak betul ni.” Diana menggelengkan kepala sambil mengeluarkan buku latihan.
Aisyah mencebikkan bibir. Dah tau tu soalan sensitif lagi mau tanya.
“Tak suka tau tak, pergi seminar tu. Oleh sebab kononnya, aku ni paling muda, asyik aku je kena soal. Lepas tu, aku pun terkebil-kebil kat situ. Habis kena gelak dengan budak-budak tingkatan lima, tahu tak? Bengkak hati tahu tak?” Aisyah menopang dagu dengan kedua tangannya sambil memuncungkan bibir.
Atoto, kesiannya dia.” Diana, Zahra dan Fatimah memeluk Aisyah.
Diorang tahu Aisyah mesti cerita punya. Tadi konon nak balik tempat masing-masing tu, acah aje. Hehe.
“Dah tu macam mana, kau jawab tak?” Diana
“Hm, mestilah aku jawab. Aku kan Aisyah. Tapinya… aku jawab dengan ala-ala dalam cerita P. Ramlee tu jawablah tapi.” Aisyah sengih.
“Kau jawab apa? Jin mata toncet?”
“Hish. Tak adalah sampai tak realistik gitu. Aku jawab apa yang terlintaslah. Tu yang satu dewan gelakkan aku tu.” Aisyah dah buat muka itik.
“Er, tapikan…” Zahra memandang siling. “Kau punya ‘apa yang terlintas’ punya jawapan tu kan, aku rasa lebih teruk dari jin mata toncet.”
AIsyah membesarkan mata. Mulut makin nak mengalahkan itik.
“Tak payah nak buat muka itik sangatlah. Bukannya comel pun kalau kau buat. Tapi, betullah apa yang Zahra cakap tu.” Diana mula ketawa.
Aisyah memandang ke atas siling dengan muka toya. “Blergh.” Aisyah membetulkan hujung tudungnya yang terasa senget. “Korang ni tak nak ke kesian kat aku?”
Zahra dah mula keluar jari sambil ketuk-ketuk dagu. “Hm.” Gaya dia macam berfikir masalah negara je. “Tak kesian sangatlah.” Diana, Fatimah dan Zahra semua pakat gelak.
Aisyah menarik muncung semula. “Ha. Gelaklah, gelaklah. Balik nanti masing-masing tersungkur depan crushes korang, baru tahu.” Jelir lidah.
Hey, mulut.” Diana dah mula keluar aura jelingan maut.
“Jangan weyh, karang jodoh aku tak jadi pinang aku.” Fatimah tarik sengih malu.
Pergh, jodoh. Umur baru 16 tahun, berangan cakap pasal jodoh.”
“Aku tak ada crush dengan sesiapa, jadinya aku selamat kalau tersungkur pun.” Zahra buat senyum comel yang tak nampak mata tu. Fatimah dan Diana mencebik dengan kenyataan Zahra.
Aisyah dah tergelak dengan kenyataan Zahra.
“Untunglah tak ada crush.” Diana membetulkan tudung yang dirasakan senget.
Fatimah pula hanya diam kerana dia memang ada crush dengan seorang abang senior. Hee hee.
Kelas yang tadi riuh mula jadi kelam kabut bila ternampak bayangan Ustazah Ros dari celahan tingkap untuk memulakan waktu belajar. Berdesup masing-masing balik ke tempat sendiri. Power, power… semua takut dengan kegarangan Ustazah Ros. Walaupun namanya manis dan cantik seperti bunga ros, tapi kegarangannya terserlah seperti duri yang mencucuk.


Aisyah mengemas pen-pen berwarna-warninya, dia memang suka buat pakai pen warna-warni. Orangnya kasar, tapi dalam hati penuh dengan citarasa keperempuanan, kalau diikutkan memang tak berapa nak masuklah dengan perangai gila-gila dan citarasa keperempuanan dia. Tapi, layankan sajalah.
“Malam ni nak belajar sama-sama tak? Exam pun dah nak dekat ni. Banyak yang aku tak cover lagi ni. Pening aku. Main banyak sangat.” Diana menggalas beg kedua bahunya sambil membetulkan tudung supaya tak tersingkat.
“Aku okey je nak study group ni. Aku pun belum start study lagi. Asyik main je. Korang ni bawa negative vibe betul ke aku.” Muka Aisyah selamba sambil memasukkan pencil case dia ke dalam beg.
Fatimah yang baru sahaja berdiri di sebelah meja Aisyah membulatkan mata. “Kitorang bawa negative vibe?” sambil mulut dia ternganga tak percaya.
“Yalah.” Aisyah masih dengan muka innocent dan tak bersalahnya.
Diana yang dah membesarkan mata tu rasa nak cubit-cubit pipi Aisyah yang buat muka tak bersalah.
Zahra yang baru sahaja berjaya membuka balutan plastik chirpy churpnya, menggelengkan kepala. “Banyaklah kitorang yang bawa negative vibe. Kau tak sedar ke selama ni kau lah ketua segala kejahatan?”
“Tapi korang partners in crimes aku kan, kan, kan? It takes two to tango, my dear.” Aisyah sengih sambil menyangkut beg ke bahu dengan sengih nakalnya. “Tapi untuk kita, it takes four to dance. Hee hee.
Pergh…” Diana mula bangun menapak ke pintu dengan kepala mendongak ke siling.
Speechless. Kau, tahu?” Fatimah turut mengikut berjalan ke pintu.
Zahra hanya menjungkit bahu dan ikut Fatimah dan Diana juga.
“Ala, yalah, yalah. Kita semua sama negative vibes, okay? Fair mucho” Aisyah memeluk bahu Zahra sambil tertawa riang.
“Kau seorang saja pembawa aura negative, kitorang bertiga ni gadis-gadis contoh abad ini.” Diana menjelirkan lidah pada Aisyah.

No comments: